Författararkiv: admin

Västerås – Arboga, bilddr

image

Strömsholms slott! Vackert i solnedgången.

image

Blev inbjuden hos mors gubbes syster i munktorp. Laddade med lite lasagne innan avfärd mot Köping.

image

Soluppgång i Kungsör, strax innan jag kröp in i tältet.

image

Morgonens fynd -  Frukost! 1600kcal. Lika mycket till med nötterna. Nyköpt kall mjölk, rent bränsle varma dagar som denna!

image

Valskogssträckan, fyfan vad tråkig väg, motvind också, yay!

image

Blev välkomnad till Arboga av vad jag anar är en latrintunna.

image

Arboga drygaste zon, technic hill. Tips: ta liftstigen – vägen är lika brant men dubbelt så lång…

image

Grönt är skönt!

Klart för start!

Allt nästan färdigpackat. Sadelväskan landade på 10kg prick, inkl. 2liter vatten. Övriga packningen kanske något kilo totalt.

Ska försöka komma iväg till 20:00 och sen köra tills jag tröttnar. Kommer nog sikta på att plocka köping, sedan hitta en mack där jag kan få kvällsmat och tips om tält och badplats. Äventyret kan börja :) .

image

image

image

Finlir

20130711_105715

 

Idag har jag jobbat hemifrån. Har mycket att läsa nu i förberedande syfte i jobbet, så jag passade på att sitta ute i trädgården. Men det kan lätt bli tradigt att bara läsa, och på lunchen bestämde jag mig för att pilla lite på cykeln. Min kedja har inte mått helt bra efter vintern och våren. Jag har inte haft någon snabblänk på kedjan, så det har varit klurigt att få den rengjord ordentligt.

Idag hade jag en liggandes, och bestämde mig för att installera. Jag tog bort en befintlig kedjelänk efter att ha delat kedjan med en kedjebrytare. Sedan fick kedjan bada i en plastburk full med tändvätska, följt av en avspolning med slangen och sedan insmörjning och avtorkning. Tändvätska är verkligen guld för kedjerengöring, då det dels löser upp skiten och lämnar efter sig en tunn fet hinna. Jämfört rengöringsmedel avfettar den alltså inte på samma vis, men skiten rinner av hur lätt som helst.

När kedjan redan var av så fick kassetten samma behandling. Den drogs av mha en kedjepiska och en kassettavdragare, båda från Biltema. Efter badet drog jag några varv med en trasa mellan kuggkransarna. Det var en hel del sand, gräs och annat som fastnat där.

Även hela bakväxelföraren fick bada i tändvätska. Har inte testat det förut, men det verkar hittills ha gått bra. Var noga med att eftersmörja med lite teflonspray. Efter att ha monterat ihop cykeln igen så gick den finfint, näst intill knäpptyst. Min Carradice-pakethållare låter dock när jag byter tyngdpunkt på sadeln, ett irriterande gnissel jag inte riktigt vet hur jag ska få bort. Hoppas att det försvinner med en väska som tynger ner den.

Bror kom också förbi idag med ett fäste till den styrväska jag använde mig av förra sommaren. Vred ner min extra uppsättning av bromshandtag och fick dit väskfästet utan större problem. Den ska få tjänstgöra under helgen har jag tänkt. Jag får se hur jag väljer att göra sedan när jag fått min aerobar, då båda antagligen inte kommer kunna vara monterade samtidigt.

 

Allt som allt resulterade i en cykel mer väl förberedd för en långresa än innan. Det är också svårt att inte uppskatta en fin ren cykel. Nästa projekt blir till att tejpa på lite ramskydd. Kablar från växlar och bromsar har skavt lite på ramen så att lacken försvunnit. Känns inte helt bra. Läste att många vaxar även sina cyklar för att lättare hålla rent. Det lät smart, får se om det blir till att putsa lite extra. Jag börjar få skumma blickar från grannarna då de ofta ser mig i trädgården med cykeln isärplockad. Idag frågade den ena om det var en ”dålig” cykel jag hade. Jag svarade att det nog var mekanikern som var dålig ;) . Men, jag vill pilla på det mesta och lära mig, så att jag har gjort allt någon gång innan jag behöver göra det ute på landsvägen!

472697_10150824326026326_574420705_o

Planeringen fortsätter

177843_10150889001686326_1701058545_o

Här är förra sommarens ”cockpit”. Ska bli intressant att se hur det ser ut denna gång. Behöver införskaffa mig en ny, gärna lite kompass också.

 

Turfsemester i år igen?

Hej igen!

Även denna gång har det gått en bra stund sedan senaste inlägg, och inte har det blivit överdrivet med turfande heller. Dock har jag en god anledning, jag krockade in i en bom i Mars och krossade överarmen, närmare bestämd ledkulan i axeln. Det ledde till en nästa tre månaders sjukskrivning, och en viss bom-paranoia.

531683_10151279580506326_558726988_n (1)

 

Nåja, det var då. Nu är nu.

Semestern börjar på fredag eftermiddag, och det har varit lite strul med planeringen av semestern. Två veckor har jag bestämt mig för. Är ju inte direkt utarbetad. Men, det ser ut att finnas utrymme för att utöka om det skulle kännas som att det behövs mer. En snabb analys av min status för Sweden Explorer, som är att ta minst en zon i varje region/län i Sverige, ger denna bild:

turfkarta2

 

Där rött är helt orörda regioner, och gula sådana jag tagit mig till med bil/tåg, och grönt är sådana jag cyklat till, från Gävle. Från och med nu kommer jag börja räkna utifrån Västerås.

Jag kan alltså välja att komplettera genom att ta mig norr eller söderut, och då jag har två veckor på mig så tror jag att det får bli en tur längsmed sydöstra kusten och upp mellan sjöarna.

Ett annat mål jag har är att plocka alla unika i Västmanland, genom att cykla till dom. Jag tänker mig att det borde gå att lösa på två separata helg/tvådagarsturer. Mullezonerna får nog bli dagsutflykter, och övriga inom närmre västeråsområdet borde klaras av innan sommarens slut. Totalt rör det sig om ca 140 zoner.

unik_vas

 

Förra sommaren var jag tungt lastad på min Nishiki Pro SLD, en s.k. Racerhybrid. Den har jag numera sålt till brorsan. Istället kör jag på min Merida, en Cyclocross utrustad med smala räcerhjul. Jag tror att packningen kommer ligga på runt totalt 5-6kg jämfört med förra årets 20-30kg. Det kommer få räcka med en 24 liters sadelväska och en ramväska på någon liter. Eventuellt att jag kan få med lite extra kläder genom en utökning av tempobåge och drybag, glatt inspirerad av denna jordenruntcyklist, Sean Connway.

320392_446188512093663_111973709_n

Hur det hela slutar återstår dock att se, men nog ska det bli till att få cykla lite. Just nu ligger Sverigekartorna utsträcka över hela vardagsrumsgolvet, och ruttplanering pågår :) .

Mammannelie bilblockar

Turfmekka

Äntligen lyckades jag få till wordpress här på domänet. Något har förändrats, för nu gick det enkelt :) .

Nu var det längesedan det skrevs något blogginlägg. Faktum är, att mitt turfande i princip slutade med västeråsbonanzan. Eller, det var starten av uppehållet. Helt enkelt konstant hosta efteråt i många veckor, cykelförbud utfärdat och, när jag väl var frisk, så var det höstrusk och all ork i benen som borta, och vädret sänkte moralen totalt. Fiaskovinter. Min cyklocross har mestadels fått stå och se fin ut i vardagsrummet, där en tv i ett vanligt hem borde stå mellan högtalarna. Nåväl, det är historia.

Vissa av er är nog bekant med att jag under ett par månader haft mitt sikte mot att flytta till Västerås. Jag är ju född och uppvuxen där. Staden har finfina cykelbanor och det är vägar jag känner till. Men, mest av allt, så har jag min familj, vänner och bekanta där. Numera har jag även börjat ett nytt jobb i stan. Västerås som cykelstad, är kanon. Gävle är kasst. I övrigt är städerna inte särskilt olika, men just att ta sig fram med cykel, och därmed turfa effektivt, där har de helt olika förutsättningar. Det kan man se på antalet aktiva turfare. I Gävle är de sällsynta, i Västerås är de överallt. Och det är skitskoj!

Just nu sitter jag hemma i Valbo – en mil utanför Gävle. Vi har fått ett par nya zoner här. När jag började turfa hade vi ingen. Kul att se förändringen, synd att man ska flytta. Lägenheten jag befinner mig i nu och dess innehåll börjar förändras och ser mer ut som en lagerbyggnad än en bostadslägenhet, med dessa flyttlådor och olika högar med saker som ska sorteras. Det är sista ‘touchen’ innan ett flyttlass går. Det är planerat till första maj. Ny hemmazon blir Threadzone. Upptagna trakter – Ser ut som att Westeras och squirrel bl.a. bor i trakterna. För att inte tala om alla som jobbar på finnslätten, och passerar området. En annan zon, i närheten av arbetet, som jag kommer slåss om är Roboticszone. Har ungefär 500 meter dit, dvs, en promenad på ca 10 minuter. Borde kunna klämmas in på fika/lunchrasterna.

Tills inflytt nära Threadzone är hemmazonen Herrzone på Gideonsberg. Är tillfälligt sambo, men det är egentligen för trångt. Vilket bådar gott för mycket ‘egentid’ på turfsadeln. Bra med ursäkter. Hittills har egentiden bestått av promenader. Jag har jobbat en vecka och då jag ej haft min cykel i stan har det blivit ca 10 mil promenadturf. Ca 13000 poäng har det inbringat. Okej, många av promenaderna har varit i andra syften, men det känns lika mycket i benen för det. Känns bra. Men längtan att få glida runt på Västerås cykelbanor är enorm. På söndag tar jag med mig cyklocrossen ‘hem’ till Västerås. Då blir det åka av. Synd att det inte är så länge kvar på omgången, men topp 20 i Västmanland hade varit kul. Får se om tiden finns… men, då jag inte har min speldator i Västerås, finnas hur mycket tid som helst.

Mycket nöje. Vi ses på Västeråskartan!

p.s.
Bilturf är fusk! Här har vi en mammannelie som drar iväg efter att ha blockat mig. Hon hade inte ens gps:en igång på väg till zonen. Det känns extra mycket som fot-turfare. Nåväl, det är en del av turf det med.

Mammannelie bilblockar

d.s